Jak i v náročné situaci zachovat klidnou hlavu

Cítit negativní emoce v situaci, která právě nastala na Ukrajině, je naprosto normální, ačkoli nejsme v bezprostředním nebezpečí. Přesto to ale neznamená, že se svými emocemi musíme nechat pohltit a začít cítit radost teprve ve chvíli, kdy se svět vrátí do normálních kolejí. Co tedy dělat pro to, abychom pokud možno zachovali chladnou hlavu?

Tomuto tématu se v online webináři věnovala i naše terapeutka Pavlína Rasochová a doktorka a terapeutka Barbora Rodi. Podle nich sice nemůžeme ovlivnit současnou situaci, ale můžeme ovlivnit to, jak se cítíme my a naši blízcí. V první řadě je důležité uvědomit si, že je normální cítit strach, bezmoc, hněv či lítost. Nemusíme se tedy bát své pocity přijmout a mluvit o nich se svými blízkými, pravděpodobně se uleví oběma stranám. Pomoci může také psát si deník, stačí 10 až 15 minut denně.

 

Dělejme si radost i nadále

Prospěšné je také pokračovat v našich běžných denních činnostech, a co nejvíce si je užívat. Každý máme i nějakou volnočasovou aktivitu, při které ztrácíme pojem o čase, odpočineme si při ní a dělá nám radost. Může to být třeba cvičení nebo pohyb obecně, ale také poslouchání našeho oblíbeného playlistu, čtení, horká koupel a podobně. Dopřejme si tyto malé radosti co možná nejčastěji – i dál můžeme prožívat štěstí, je to v pořádku! Navíc pokud chceme psychicky podpořit naše blízké, musíme být klidní nejprve my sami.

 

Pěstujme vděčnost

Podívejme se na to, co máme tady a teď, a uvědomme si, za co všechno můžeme být vděční. Může to být jak dobrá práce, finanční jistota a příjemné bydlení, tak i naše děti, zvířata či kamarádi. Toto “cvičení” je také dobrým základem pro to, abychom si naše štěstí (ačkoli třeba ne ve všech oblastech) uvědomovali i v budoucnu.

 

Mediální dieta

Obvykle platí, že čím více informací máme, tím větší cítíme jistotu. V této situaci ale více informací vede spíše k větším úzkostem. Dobré je tedy omezit sledování médií a sociálních sítí, vybrat si jeden spolehlivý zdroj, a ani ten nesledovat nonstop. Přísun zpráv si můžeme dávkovat, například si určit, že se na ně podíváme ráno a večer. Pokud nám přímá konzumace zpráv přijde příliš depresivní, můžeme také požádat blízkého člověka, aby nám na konci dne zprostředkoval tři nejdůležitější věci, které se udály.

 

Pomůže i pomoci

I pomoc ostatním nám může přinést úlevu. Ať už vyvěsíme ukrajinskou vlajku, pošleme příspěvek humanitární organizaci, nebo využijeme jinou možnost podpory. Buďme ovšem stále vnímaví i ke svým potřebám, všichni máme své limity, a naše zdroje osobní energie nejsou bezedné. Na druhou stranu není potřeba mít výčitky, pokud pomoci z jakéhokoli důvodu nemůžete nebo nevíte, jak.

 

Péče o tělo

Naší psychické pohodě přispěje i to, pokud se budeme dobře starat o svou tělesnou schránku. Správná životospráva, která zahrnuje kvalitní bílkoviny a tuky, přísun vitamínů a minerálů, dostatek spánku, dodržování pitného režimu a pohyb, tělu velmi prospěje. Co se naopak doporučuje omezit, je kofein a alkohol.

 

Jak zvládnout akutní stres

Pokud cítíme, že je toho na nás moc, a zaplavuje nás panika, můžeme vyzkoušet jednoduché dechové cvičení. Jak na to?

  • Nadechujte se nosem, vydechujte ústy.
  • Výdech by měl být zhruba dvakrát delší než nádech. Při nádechu můžete počítat do čtyř a při výdechu do osmi.
  • Pozornost zaměřte na samotný dech a jeho průběh. Sledujte, jak proud vzduchu prochází vašimi dýchacími cestami.
  • Pokud vaši mysl zaujme cokoli jiného, zkuste ji nenásilně vrátit zpět k vašemu dechu.

Důležité je zaměřit se na naše prožívání v přítomnosti, tady a teď. Pokud prožíváme úzkost, nejsme v přítomném okamžiku. Zvláště při fyzických projevech stresu, jako je bušení srdce, problém s dýcháním či trávicí potíže, může pomoci i ukotvení se v prostoru – vnímat, jak se chodidla dotýkají podlahy, nebo se vědomě opřít o zeď nebo opěradlo židle.

 

Říct si o pomoc je známkou odvahy

Pokud se stále necítíte v nejlepší psychické kondici, nebojte se využít nabídku zavolat si na 30 minut s jedním z našich terapeutů zdarma v rámci krizové intervence, případně se objednat na klasickou terapii. Jsme tu pro vás :).

 

Více tipů si můžete poslechnout díky záznamu našeho online webináře: