Zlepšování leadershipu je často doménou koučování. Psychoterapie může pomoci porozumět vnitřním konfliktům či obavám, které brání tomu, být lepším leaderem. Kromě toho obvykle vede ke zlepšení vnímání vlastních pocitů a větší autenticitě. Může přispět ke zlepšení naslouchání a empatie k druhým. To vše je pro moderní leadership nezbytné.
Leadership (vůdcovství) je nenásilný styl vedení lidí. Leader udává vize či cíle a ostatní jej přirozeně následují. Zatímco leader vede pomocí vize a podpory vnitřní motivace v týmu, manažer je více orientovaný na plánování, organizaci pracovních úkolů a tvorbu zisku. Manažerské dovednosti se dají naučit, pro leadera je důležitá i osobní zralost. Z manažera se může stát leader.
Leader i dobrý manažer nastavují cíle, naslouchají lidem a podporují jejich vnitřní motivaci. Starají se o růst a rozvoj členů týmu, vybírají si do týmu schopné lidi a nebojí se, že je přerostou. Orientují se na pozitivní výsledky, hledají cesty a řešení náročných situací, ne jejich viníky. Poskytují zpětnou vazbu a zároveň jsou jí sami otevření. Dobří leadeři jsou také autentičtí a čitelní pro ostatní. K tomu všemu je také zapotřebí, aby leader rozuměl sám sobě, znal své silné stránky, ale i slabá a problematická místa. I k tomu mu může pomoci psychoterapie.
Zásadní, zejména u nedělnických profesí, je podporovat vnitřní motivaci zaměstnanců. Nastavit cíle a nechat je pracovat v mezích možností po svém, podporovat jejich učení, zapojovat je do dění a spolurozhodování. Spolu s úkoly předávat i zodpovědnost. Oceňovat práci lidí a místo negativní kritiky poskytovat férovou a na rozvoj orientovanou zpětnou vazbu.
Efektivní zpětná vazba je orientovaná na budoucnost a ukazuje možnosti dalšího rozvoje, je poskytovaná individuálně a včas. Osvědčuje se na začátku požádat zaměstnance o zhodnocení své práce a dopřát mu dostatek prostoru a pozornosti. Konstruktivní zpětná vazba konkrétně popisuje pozorovatelné chování či výstupy práce a jejich důsledky, pozitivní i negativní. Manažeři se někdy bojí zpětnou vazbu dávat, mají strach z odporu či konfliktu, ale pokud se drží základních pravidel a mají skutečný zájem o druhého, může být výsledkem smysluplný dialog podporující rozvoj zaměstnance. Schopnost oddělit fakta od vlastních pocitů a umět obojí popsat výrazně usnadňuje poskytování zpětné vazby. I v tom může pomoci psychoterapie.
Každý manažer má svůj vlastní styl toho, jak pracuje s lidmi, jestli je autoritativní, či demokratický, zda lidem důvěřuje, nebo je neustále kontroluje. Styl je ovlivněn výchovou, osobností i kulturou. Řada manažerů používá, často nevědomě, stejný styl jako jejich nadřízený. Při psychoterapii se může ukázat, jak se člověk jako manažer skutečně cítí, zda se nesnaží o chování, které je v rozporu s jeho nastavením. Zároveň dochází k podpoře autenticity, která je pro manažera důležitá a zvyšuje jeho důvěryhodnost.
Manažeři a leadeři firem jsou vystaveni náročným pracovním situacím včetně konfliktů, zároveň si často stěžují, že je nemají s kým sdílet a připadají s nimi sami. Je tedy užitečné obrátit se na odborníka, který jim bude naslouchat a nabídne bezpečný prostor pro sdílení emocí. Vedoucí pracovníci jsou také často zaneprázdnění, proto online psychoterapie může být možností, jak ušetřit čas s dojížděním nebo například spojit psychologickou konzultaci s procházkou.