Padáte večer na polštář bez energie a s pocitem, že pořád nestíháte? S kamarády se na večeři domlouváte už měsíc? Každý máme někdy náročné období, nenechte se ale povinnostmi pohltit a dohnat až k vyhoření.
Pomůžeme vám zorientovat se v chaosu a provedeme vás praktickými kroky, jak si zorganizovat čas a správně naplánovat den. Tak abyste večer mohli v klidu vydechnout a věnovat se sobě.
Jestli se topíte v úkolech, nejdříve bude potřeba se z celé situace vymotat – získat přehled o všem, co se děje, dostat to z hlavy a vyřešit základní organizaci času. Uvidíte, že se vám hned trochu uleví. Půjdeme na to ve čtyřech krocích.
Začněte s těmi pracovními a studijními. Sepište si všechny úkoly, co vám leží na stole, všechny projekty, které vás čekají, a taky pravidelné činnosti. To může být třeba psaní měsíčních reportů, pravidelné porady apod. Je potřeba získat co nejlepší přehled.
To stejné udělejte i s osobními úkoly. Sepište si aktuální povinnosti od domluvení návštěvy zubaře až po koupení dárku k blížícím se narozeninám. Všechno, co nosíte v hlavě. Jestli máte pravidelné náročnější úkoly v domácnosti (třeba sekání zahrady), hoďte je na papír taky.
Možná vás vyděsí, kolik se toho na seznamu objeví. Ale žádný strach, postupně to zredukujeme.
Často se cítíme zahlcení proto, že se nevěnujeme tomu, co je opravdu důležité. Když se pak blíží deadline, přijde stres. Proto musíme úkoly prioritizovat. Skvělou pomůckou je Eisenhowerův princip. Podle něj úkoly rozdělíte do čtyř kategorií na základě jejich důležitosti a urgence.
Nemůžete se rozhodnout, co je důležité? Zkuste využít Paretovo pravidlo. Podle něj nám 20 % úsilí (v time managementu čas) přináší 80 % užitku (příjmu). Hledejte činnosti, které mají největší dopad na váš celkový výsledek.
Pak přichází čas se nedůležitých úkolů zbavit. Buď tím, že je delegujete, nebo jednoduše neuděláte. Opravdu nemusíte všechno zvládat sami. Můžete zadat práci někomu v týmu, najmout externistu nebo zajít se svým seznamem úkolů za nadřízeným a požádat ho, abyste prioritizaci vyřešili spolu.
Než se vymotáte z nejhoršího, co si pro jednou pozvat paní na pořádný úklid nebo domluvený nedělní oběd vyřešit pozváním rodiny do restaurace? Určitě přijdete na spoustu úkolů, které nemusíte dělat vy osobně. Za ten klid v duši to stojí.
Znáte ten pocit, když před sebou máte velký úkol, ale pořád ho odkládáte, protože vlastně nevíte, odkud začít?
Právě proto je potřeba všechny velké úkoly (projekty) rozkouskouvat na co nejmenší části. Takové, které zaberou klidně jen několik minut. Třeba přípravu prezentace můžete rozdělit na rešerši informací, přípravu osnovy, tvorbu po slidech, vylepšení designu apod. Nemusíte dělat všechno najednou. Když budete mít úkoly naporcované, krok po kroku je můžete posouvat vpřed, i když vám na ně zůstane třeba jen patnáct minut.
Už víte, co všechno vás čeká. Dalším krokem je úkoly správně rozplánovat. Použijte diář nebo některou z time management aplikací, úkoly není dobré nosit v hlavě. Uleví se vám.
Plánujte alespoň po týdnech, klidně i po měsíci. Nestane se tak, že byste něco slíbili, když máte třeba deadline pro měsíční report. Jdeme na to:
Často si to ani neuvědomujeme, ale během dne odbíháme k nepodstatným činnostem. Pro většinu z nás jsou hlavním žroutem času sociální sítě. Můžou to ale být i zbytečné schůzky nebo jakýkoliv jiný způsob prokrastinace. Zkuste si několik dní zaznamenávat všechny svoje aktivity a uvidíte, kde byste mohli „vyhrát” čas navíc. Večer pak budete mít volnější a konečně se potkáte s přáteli nebo dočtete tu knížku, co vám leží na stole.
Máme naplánováno, a tak se podíváme na konkrétní metody time managementu, které pomůžou držet se plánu.
Možná se to teď tak nezdá, ale vždy existuje cesta ven. Nebuďte na sebe ale příliš tvrdí. Zvyknout si na strukturovanou práci a natrénovat disciplínu potřebuje čas. Začněte postupně a oslavujte každý pokrok.
Time management, work-life balance a prokrastinace jsou také skvělá témata pro terapii. Žádný problém není „málo závažný”. Odborník vám pomůže srovnat si myšlenky, stanovit priority, najít motivaci a hlavně cestu ven z chaosu. V Hedepy nabízíme terapii online a vybrat si můžete z více než stovky certifikovaných terapeutů.
Podívejte se, jak to funguje.