5 tipů, jak pomoct někomu blízkému začít chodit na terapii

Vidět někoho z nejbližších, jak jím zmítá úzkost, deprese nebo přetrvávající smutek, je bolestivé. Často chceme pomoct, ale nevíme, jak toto téma vůbec načnout. Nebo jsme to už zkusili a setkali se s odmítnutím.

V první řadě je úžasné, že se snažíte pomoct. Abychom vám to usnadnili, sepsali jsme pro vás pět tipů, jak někoho blízkého přesvědčit, aby začal chodit na terapii. To snad nejdůležitější vás ale čeká na konci článku.

 

1. Vyberte si vhodnou chvíli

Mezi čtyřma očima, v klidu a na místě, kde se váš blízký cítí bezpečně. Ideální příležitost je v momentě, kdy se vám sám svěřuje s tím, co ho trápí. Jestli je ale taková příležitost v nedohlednu, začněte sami.

Toto téma nikdy neotvírejte před někým dalším, a to ani před rodinou. Terapii taky nezmiňujte při ostřejším rozhovoru. Jinak hrozí, že se člověk uzavře a na toto téma už s vámi nebude chtít vůbec mluvit.

 

2. Volte správná slova

Stejně jako správná chvíle jsou důležitá správná slova. I na první pohled neškodná věta jako „Měl/a by sis vážně dojít na terapii” může znít v uších člověka, který si prochází temným obdobím, jako útok. Vybavte se velkou dávkou empatie a zkuste téma načnout jemně jako: „Vidím, že si teď procházíš náročným obdobím. Nepřemýšlel/a si, že bys vyzkoušel/a terapii?”. Nebo: „Mám tě moc rád/a a mrzí mě, že se trápíš. Myslím, že by ti mohla pomoct terapie.

Může se stát, že se váš blízký i tak rozčílí. Zkuste zachovat chladnou hlavu a nejít do protiútoku. Fráze jako „ty fakt nejsi normální” jen přilijou olej do ohně. Snažte se taky nesklouznout k poučování nebo přednášce

 

3. Připravte si argumenty

Otevřeli jste konečně to bolavé téma, ale vaše slova nepadla na úrodnou půdu. Kamarádka/partner/sestra má zkrátka svoje argumenty, proč na terapii nepůjde. I na to je dobré být připravený. Tady jsou čtyři nečastější důvody, proč lidé terapii odmítají, a jak na ně můžete odpovědět.

„Nejsem cvok, abych chodil/a k psychologovi”

  • Vypadá to, že má strach, co na to řeknou ostatní. Nechce dostat nálepku cvoka. Ujistěte ho proto, že vy sami o terapii nikomu neřeknete a je jen a jen na něm, komu se (ne)rozhodne svěřit. S terapeutem se navíc může potkávat online.
  • Zjistěte, jestli neznáte někoho, kdo na terapii chodí nebo chodil, ideálně aby k němu váš blízký vzhlížel. Uveďte ho jako příklad.
  • Můžete také zmínit, že jen s depresí u nás válčí každý pátý člověk. O duši přece musíme pečovat stejně jako o fyzické tělo.

„Nechci se se svými osobními věcmi svěřovat někomu cizímu”

  • Vysvětlete, že i když byste chtěli, tak nikdo z blízkých nedokáže pomoct tak jako opravdový odborník. Terapeut si denně vyslechne spoustu životních příběhů a nikdy nikoho nesoudí. Vztah s ním je naprosto důvěrný.
  • Nabídněte, že mu pomůžete najít terapeuta, se kterým si sedne. Právě proto mají všichni naši terapeuti na profilu videomedailonky, kde se vám osobně představí.

„Mám jen náročné období, to zvládnu”

  • Poukažte na konkrétní problémy a změny, kterých jste si všimli. Nejde o to nic vyčítat, ale dát najevo obavu. Popřemýšlějte taky nad tím, jak je to dlouho, a s citem na to upozorněte.
  • Zeptejte se, co mu brání v tom terapii vyzkoušet? Proč o ní alespoň neuvažuje? Dost možná se dostanete k jinému z argumentů.
  • Zeptejte se, co mu pomáhá a co tedy plánuje udělat pro to, aby mu bylo zase lépe.

„Mně už nikdo nepomůže”

Pokud už váš blízký úplně ztratil motivaci a je apatický, zpozorněte. Zkuste si povídat dál a zjistit, proč je o tom tak přesvědčený. Jestli to ale nikam nevede a máte strach, že by se mohlo stát něco zlého, na nic nečekejte a zavolejte Linku první psychické pomoci na čísle 116 123. Pomůžou vám situaci akutně vyřešit.

Pokud ještě „nehoří” a váš blízký má rád filmy nebo knihy, zkuste se podívat po nějaké, která popisuje podobný (ideálně reálný) příběh s pozitivním koncem. Uvidí, že někdo jiný ve stejné situaci našel cestu ven a může ho to inspirovat.

4. Semkněte se s blízkými

Když budete jediní, kdo otevírá téma psychického zdraví a podporuje k terapii, nemusíte působit až tak přesvědčivě. Jestli předchozí pokusy nezabraly, zkuste se o tom pobavit s někým velmi blízkým z jeho okolí a poprosit, ať s ním taky promluví. Jen pozor, ne vždy je maminka ta pravá, na koho člověk dá. Snažte se taky, aby to nevypadalo, jako že jste se na něj „domluvili”. Jestli vás ale bude konfrontovat, raději přiznejte pravdu, aby neutrpěla vaše vzájemná důvěra.

 

5. Nabídněte pomoc s hledáním terapeuta

Možná už váš blízký na terapii někdy byl a terapeut mu nesedl. A nebo má právě z tohoto scénáře strach.

Zeptejte se proto, jestli s hledáním terapeuta můžete pomoct. Dnes už to naštěstí není nic náročného. Na naší platformě Hedepy najdete přes sto ověřených terapeutů s podrobným profilem, videomedailonkem a referencemi. Můžete taky vyplnit krátký dotazník, na základě kterého vám doporučíme nejvhodnější terapeuty na míru. Termín na první online terapii tak můžete mít už další den, v případě nutnosti dokonce za pár minut.

 

Hlavně nezapomínejte na sebe

To, že jste dočetli až sem, dokazuje, jak moc vám na někom záleží. Neberte ale zodpovědnost za něčí psychické zdraví plně na sebe. Buďte oporou, naslouchejte a snažte se motivovat k terapii, nenechte tím ale ohrozit vaše vlastní psychické zdraví. Ani to, že žijete s někým, kdo si prochází úzkostmi nebo depresí, neznamená, že vy sami nemůžete prožívat radost.

Jestli už nevíte kudy kam, mohla by terapie pomoct i vám. Zkušený terapeut vám poradí, jaké kroky můžete ještě udělat, a pomůže vám nastavit si zdravé hranice, abyste se netrápili vy sami. Možná právě vaše vlastní zkušenost s terapií bude tím, co nakonec přesvědčí.

Nebuďte na to sami.

Na závěr bychom vám chtěli říct poslední a asi nejdůležitější věc. Je naprosto přirozené v náročné situaci prožívat vlnu emocí, kterou jsme do té doby nepoznali. Každá, skutečně každá krize má svůj začátek, ale má také svůj konec. I ta vaše. A proto, pokud o tom alespoň trochu uvažujete, pozvěte si na pomoc psychologa, psychiatra, psychoterapeuta nebo kouče. Nezůstávejte na to sami. Pomoc u nás najdete u více než 100 terapeutů, z nichž si můžete vybrat někoho, kdo vám sedne, a domluvit si sezení třeba hned na další den. S terapeutem se pak spojíte online z pohodlí domova.

terapeuti

Doporučíme Vám tři ideální terapeuty

Na základě 19 otázek vám ze 100+ terapeutů najdeme ty nejlépe odpovídající vašim představám a tématům.

A to na základě věcí, o kterých chcete mluvit
Podle toho jak na terapii spěcháte
Podle druhu terapie, která vám bude sedět