Jak může psychoterapie pomoci s motivací?

Psychoterapie obvykle řeší vážnější potíže s motivací, je užitečná v situacích, kdy ztráta motivace výrazně ovlivňuje fungování v práci, doma či při studiu. Psychoterapie pomáhá rozkrýt naše vnitřní pohnutky, porozumět tomu, co nás skutečně motivuje, a zda je to ještě platné. Zjistíme, zda to, u čeho ztrácíme motivaci, chceme skutečně my sami, nebo zda to děláme „kvůli“ někomu či něčemu, zda si tím kompenzujeme třeba nízké sebevědomí nebo se snažíme zavděčit rodičům. Psychoterapie také pomůže obnovit naše vnitřní zdroje v náročných situacích, a tak je lépe zvládat.

Co je to motivace? 

Motivace je komplexní psychický proces, který podporuje či oslabuje naše jednání ve vztahu k cíli. Motivaci rozdělujeme na vnitřní, vycházející z našich vlastních potřeb (např. rozvoj, poznávání, seberealizace), a vnější, přicházející zvenku. Motivace může být pozitivní (získat odměnu), nebo negativní (vyhnout se něčemu nepříjemnému).

 

Jak posílit motivaci k učení?

Je důležité uvědomit si cíl, připomenout si, proč se učíte. Můžete si představovat, jaké to bude, až dostudujete nebo budete umět to, co se učíte, to vám dodá energii. Je třeba si také stanovit dílčí, dosažitelné cíle a naplánovat si drobnou odměnu (kávu, procházku…) po jejich dosažení. Někomu pomůže i nastavení pravidelných časů pro učení a jejich zanesení do kalendáře.

 

Jak získat motivaci do práce?

Nejprve se zamyslete se nad vaší prací. Baví vás ještě? Dává vám smysl? Učíte se něco nového? Jste za ni přiměřeně oceněni? Cítíte se v ní dobře? Zvládáte ji v rozumném čase? Máte dostatek odpočinku? Zkuste změnit nebo upravit to, co vám nevyhovuje. Pokud to nejde, je pravděpodobně čas na změnu práce. Užitečné je konzultovat vaši situaci s odborníkem.

Jak podpořit motivaci k práci a učení? 

Když ztrácíme motivaci k práci nebo k učení, nechce se nám pokračovat, úkoly se zdají obtížné, cítíme se unavení, můžeme unikat k prokrastinaci. Pak je vhodné si uvědomit, proč danou věc děláme, jaký je její cíl či smysl. Některá práce může být nudná, ale je nezbytná k dokončení většího projektu, stejně tak jako náročná zkouška je nutná k dokončení studia. Můžete si představovat, jaké to bude, až to budete mít hotové, až budete něco umět, vžít se do pocitu, jaký budete mít při dokončení. Je také vhodné si rozdělit práci nebo studium na menší celky, po jejich dokončení se můžete odměnit, třeba procházkou nebo kávou. Důležité je plánovat odpočinek a přestávky. Při dlouhodobějších problémech s pracovní motivací je také užitečné se zamyslet nad prací jako takovou. Baví vás alespoň trochu? Dává vám smysl? Učíte se něco nového? Jste za ní přiměřeně oceněni? Cítíte se v ní dobře? Zvládáte ji v rozumném čase? Máte dostatek odpočinku?  Zkuste změnit to, co vám nevyhovuje, například prodiskutovat možnost změny pracovní náplně, práci na náročnějších úkolech nebo úpravu pracovní doby. Pokud to nejde, zvažte změnu práce. A podobné otázky si můžete položit i u studia, řada lidí začne studovat nějaký obor třeba z popudu rodičů a postupně se ukáže, že je studium skutečně nebaví nebo že pro něj nemají dostatečné předpoklady. Užitečné je si vzít k těmto otázkám na pomoc odborníka, který se bude správně ptát.

hedepy-david-3-w

Jak znovu najít motivaci?

Zejména při dlouhodobějších projektech a úkolech motivaci ztrácíme často proto, že vynakládáme velké úsilí, a přitom je náš cíl v nedohlednu. Rozdělte si svůj projekt, ať je to práce, hubnutí nebo uběhnutí maratónu na menší, snáze dosažitelné celky a věnujte se jim pravidelně. Připomínejte si, proč danou věc děláte, jaký je váš cíl. Ptejte se také, čím je cíl pro vás osobně důležitý právě teď a zda je to skutečně váš cíl. Motivaci vám také může dodat psychoterapie, která pomáhá rozkrýt, co nás skutečně motivuje. 

 

Jak na ztrátu životní motivace?

Za ztrátou životní motivace často stojí významná životní ztráta, např. partnera, dítěte, práce nebo zdraví. Něco, co mění náš běžný život. Nejprve je třeba se s touto ztrátou vyrovnat, případně ji odtruchlit. Zde je velmi užitečná psychoterapie, jež pomáhá ztrátu přijmout. Může také ošetřit pocity viny, které se v těchto situacích mohou objevit. Potom je vhodné hledat další zdroje motivace a životní energie, někdy i nový smysl života. I zde dává smysl psychoterapie, terapeut hledá s klientem možnosti dalších změn, podporuje ho při jejich postupné realizaci. Ztráta životní motivace může také souviset s depresí, ve vážnějších případech je užitečné nasazení antidepresiv.

Reálný příběh klienta a jak mu pomohla terapie:

„Psychologa jsem vyhledala, když jsem psala diplomovou práci. Už dvakrát jsem termín musela posunout, protože jsem se k tomu nebyla schopná dokopat. Hrozilo, že studium nedokončím. Byla jsem v neustálém stresu, že mě vyhodí, nemohla jsem se odreagovat něčím jiným, protože jsem měla výčitky, že nepíšu. Na terapii jsem zjistila, že se musím naučit strategie, jak ve stresu nepřestávat fungovat. Naučila jsem se organizovat svůj čas na práci a nezapomínat si vyčistit hlavu u svých koníčků.“

Vyzkoušejte psychoterapii přes videohovor

Prohlédněte si terapeuty, kteří se specializují na motivaci
Deprese Úzkost Závislosti Motivace
Frekventant terapeutického výcviku
„Sami objevujete svoji cestu, svoji jedinečnost. Mohu Vám s tím pomoci.“
690 Kč / sezení
Mgr. Zuzana Treglerová (10000+ h. praxe)
Sebevědomí Motivace Životní změny Leadership
Ověřený certifikovaný výcvik
„Jsem spolupracující, zaměřená na řešení, s autentickým vrozumíváním a integrativním přístupem. Každého mého klienta plně respektuji v jeho osobitosti, svébytnosti a svobodě.“
890 Kč / sezení
Bc. Matěj Krejčí (1500+ h. praxe)
Stres Sebevědomí Prokrastinace Závislosti Motivace Životní změny Leadership
2 lidi doporučují
Frekventant terapeutického výcviku
„Mnoho pokladů života nám zůstává skryto jen proto, že je vůbec nevnímáme. Často nepokládáme ty správné otázky, které by nás mohly dovést k řešení všech našich náročných situací.“
890 Kč / sezení