HR výzvy, které vás jako firmu čekají v roce 2023.
Buďte připravení

Globální pandemie, válka téměř u sousedů, energetická a ekonomická krize… Poslední roky jsou extrémně nestálé a to se promítá i do našeho pohledu na život a práci. Pokládáme si nové otázky, přehodnocujeme naše zajeté koleje a měníme priority. Dost možná jste si toho všimli i u svých zaměstnanců.

Jak se mění jejich pohled na práci, co od vás jako od zaměstnavatele očekávají a hlavně jak na to reagovat, abyste si udrželi stabilní a motivovaný tým? Ukážeme si konkrétní výsledky průzkumů.

Vnímání práce ze strany zaměstnanců se mění

Za posledních pár let jsme byli donuceni vyzkoušet nové způsoby práce a mnoha lidem se tak otevřely obzory, které doteď neviděli. Čelíme ale taky novým výzvám, které dávají zabrat našemu duševnímu zdraví. Do vnímání práce se to nejvýrazněji promítá v těchto třech rovinách.

1. Zaměstnanci touží po práci bez striktního omezení místa a času

Podle průzkumu Ipsos, který zpovídal 12 500 zaměstnanců ve 29 zemích, si 66 % lidí myslí, že by zaměstnavatelé měli být flexibilní v otázce docházení do kanceláře. Práce z domova jim nabízí větší volnost v plánování času a často i větší klid.

Experti sice varovali, že by zaměstnanci mohli postrádat kontakt s kolegy, cítit se vyčlenění z pracovních procesů a snadněji dospět k vyhoření. To se ale nepotvrdilo. 64 % lidí navíc uvedlo, že byli při práci z domova produktivnější. Flexibilitu pracovního místa tak zaměstnanci vyžadují čím dál častěji.

práce za počítačem

2. Lidé přehodnotili své priority

Časy, kdy jsme nemohli jen tak vyrazit do přírody, do fitka nebo na návštěvu za rodinou, nás dovedly k přehodnocení životních priorit a způsobu, jakým trávíme čas. Pro spoustu lidí tak už není na prvním místě kariéra, které by se plně obětovali, a taky peníze na žebříčku hodnot spadly o něco níže. Podle průzkumu LinkedIn považuje 63 % lidí za klíčový faktor při výběru práce work-life balance, zatímco ohodnocení a benefity označila jako klíčový o tři procenta lidí méně.

Zaměstnanci se zkrátka chtějí cítit dobře a mít dostatek prostoru i na to, co je pro ně důležité za dveřmi kanceláře. A nejde jen o volný čas, ale taky o mentální energii, která jim zůstane po pracovním dni. Proto se stává těžší a těžší lidi motivovat a získat si jejich loajalitu. Podpořit je v úsilí o work-life balance můžete pomocí profesionální duševní péče.

3. Psychické zdraví je důležitější než kdy dřív

To souvisí už s předchozím bodem, pojďme se na to ale podívat blíže. Celých 53 % zaměstnanců totiž po pandemické zkušenosti považuje zdraví a psychickou pohodu za důležitější než práci. Spousta z nás si prošla hodně turbolentním obdobím, které nás donutilo obrátit pozornost dovnitř a dát své psychické zdraví na první místo.

A s příchodem mladé generace na pracovní trh se tento trend bude ještě prohlubovat. Mluvit o psychických problémech už totiž dávno není tabu a s neklidem, který nás obklopuje, toto téma jen tak neutichne.

Co s tím jako firma můžete udělat? Celých 66 % zástupců generace Z chce pracovat ve firmě, která se zajímá o jejich duševní zdraví a pohodu. Podpořte je v tom a vaší firmě se to bezpochyby vrátí. Zvýšíte jejich motivaci, loajalitu a taky výkon. Psychická pohoda totiž úzce souvisí s produktivitou.

psychické zdraví meditace v kanceláři

Quiet quitting jako jeden z černých scénářů

Co se stane, když u vás zaměstnanci nebudou spokojení? Ne vždy vám rovnou položí výpověď na stůl. Zvlášť v dnešní nejisté době. Ve firmě možná zůstanou, ale svoji snahu utlumí tak, aby i s minimálním úsilím stále dostávali svou jistou měsíční mzdu. Žádné přesčasy, žádná vlastní iniciativa, žádný posun. Právě o tom je quiet quitting. Tento nový trend se na sítích rozšířil takovou rychlostí, že o něm mluví i tradiční média jako Guardian, New Yorker nebo Wall Street Journal.

Mladá generace už odmítá pokračovat v nastavené hustle-culture a nechce svůj život definovat prací. Zvláště ne pro firmu, která se o ně nezajímá jako o lidi, ale jen jako o zdroj pracovní síly a profitu pro byznys. Dávejte proto vašim lidem pravidelně najevo, že se opravdu zajímáte o jejich wellbeing a záleží vám na tom, jak se u vás cítí.

 

Jak reagovat na změny v očekávání zaměstnanců?

To nejdůležitější jsme si řekli. Zaměstnanci očekávají určitou míru flexibility a možnost udržet svůj pracovní a osobní život v rovnováze, aby netrpělo jejich duševní zdraví.

Celých 91 % z nich si přitom myslí, že by se zaměstnavatel měl o jejich mentální zdraví přímo zajímat. Duševní podpora týmu je tak jednoznačně správnou cestou.

Co můžete udělat? Nabídněte vašim zaměstnancům online terapie jako firemní benefit. Na platformě Hedepy máme přes 300 certifikovaných terapeutů a staráme se o zaměstnance ve více než 60 firmách. Podpořte váš tým v péči o duševní zdraví a v konečném důsledku z toho bude těžit celá firma.

Podívejte se, jak hodnotí online terapii pro zaměstnance HR manažeři 40 firem.

Vyzkoušejte konzultaci
pro firmy zdarma


    1. Krátce si zavoláme, abychom zjistili, s čím vám můžeme konkrétně pomoci.

    2. Na míru pro vás vytvoříme nabídku a rádi vám poskytneme přístupy zdarma, abyste si vše mohli vyzkoušet.